تاريخ : چهار شنبه 3 ارديبهشت 1394
بازديد : 781
نويسنده : آیوان جاویدراد

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/df/Claus_Schenk_Graf_von_Stauffenberg_small.jpg?uselang=fa

سرهنگ اشتوفنبرگ

 

عملیات والکوره (آلمانی: Operation Walküre که با نام عملیات والکری هم شناخته می‌شود) مهم ترین سوء قصدی بود که نسبت به جان هیتلر رهبر آلمان نازی در ۲۰ ژوئیه سال ۱۹۴۴ میلادی صورت گرفت. این سوءقصد در مقر هیتلر به نام آشیانه گرگ و توسط تعدادی از افسران و ژنرال‌های عالی‌رتبهٔ آلمان نازی صورت گرفت.



:: موضوعات مرتبط: تاریخ , ,
:: برچسب‌ها: عملیات والکری , ترور هیتلر , بمب گذاری در جلسه هیتلر , سرهنگ استافنبرگ , اشتوفنبرگ , کلاوس فیلیپ ماریا شنک گراف فن اشتوفنبرگ , آدمیرال ویلهلم کاناریس , میتوکا ,
تاريخ : جمعه 15 فروردين 1394
بازديد : 830
نويسنده : آیوان جاویدراد

 

سردار پرافتخار ایران یعنی هرمزان در سمت فرمانداری خوزستان انجام وظیفه می‌كرد. هرمزان كه یكی از فرمانداران جنگ قادسیّه بود. بعد از نبردی در شهر شوشتر و زمانی كه هرمزان در نتیجه خیانت یك نفر با وضعی ناامید كننده روبرو شد، نخست در قلعه‌ای پناه گرفت و به ابوموسی اشعری، فرمانده تازیها آگاهی داد كه هر گاه او را امان دهد، خود را تسلیم وی خواهد كرد. ابوموسی اشعری نیز موافقت كرد از كشتن او بگذرد و ویرا به مدینه نزد عمربن الخطاب بفرستد تا خلیفه درباره او تصمیم بگیرد. با این وجود، ابوموسی اشعری دستور داد، تمام 900 نفر سربازان هرمزان را كه در آن قلعه اسیر شده بودند، گردن بزنند. (البلاذری، فتوح البُلدان، به تصحیح دكتر صلاح‌الدیّن المُنَجَّذ (قاهره: 1956)، صفحه 468)





:: موضوعات مرتبط: تاریخ , ,
:: برچسب‌ها: هرمزان , تصرف شوش , جنگ های ایران و اعراب , آب ریختن پشت سر مسافر ,
تاريخ : شنبه 8 فروردين 1394
بازديد : 309
نويسنده : آیوان جاویدراد

شنایی با نام‌های سرزمین ایران

ایرانیان قدیم به سرزمین ایران، ایرانویج می‌گفتند که به معنای اقوام ایرانی می‌باشد بنا بر افسانه ها و آنگونه که در اوستا آمده نیز آمده است سرزمین اولیه آریایی‌ها...
بنابر اسناد تاریخی، شواهد، قراین، فرهنگ شفاهی، کشفیات باستانشناسی و زبانشناسی می‌توان گفت 4 نام برای كشور ایران بكار رفته است.

 



:: موضوعات مرتبط: تاریخ , ,
:: برچسب‌ها: تاریخ ایران , نام های ایران در تاریخ , آشنایی با نام های ایران ,
تاريخ : یک شنبه 2 فروردين 1394
بازديد : 258
نويسنده : آیوان جاویدراد

اوج تملق در دربار فتحعليشاه قاجار

 

برگرفته از كتاب هزار دستان نوشته اسكندر دلدم




:: موضوعات مرتبط: تاریخ , ,
:: برچسب‌ها: قاجار , پادشاهی , سلطنت , تملق , ایران , شاه , فتحعلی شاه ,
تاريخ : چهار شنبه 27 اسفند 1393
بازديد : 201
نويسنده : آیوان جاویدراد

 

حمله آلمان به فرانسه – قسمت اول

 

گاهی اوقات تاریخ شوخی های عجیبی با زندگی آدمی می کند و همین شوخی ها ممکن استکه سرنوشت یک ملت یا تمامی جهان را تغییر دهند. یک رویداد اتفاقی و محاسبه نشده دریک بزنگاه تاریخی روی می دهد و تأثیر آن یک سلسله رویدادهای زنجیره ای دیگر را سبب می شود که بعد از چندی سرنوشت را به مقصدی باورنکردنی رهنمون می شود.

برنامه ریزیها و محاسبات قرار بود که سرنوشت جنگ جهانی دوم را به مانند جنگ جهانی اول به یک بن بست اساسی دچار کند اما یک رویداد اتفاقی سبب شد تا هیتلر ناچار شود نقشه های جنگی اش را بازبینی کند و همین بازبینی سبب شد تا سرنوشت جنگ جهانی دوم به کلی متفاوت از آن شود که برایش مقدرشده بود. در این فرصت کوتاه نیم نگاهی به این شوخی تاریخ می اندازیم.

 

 



:: موضوعات مرتبط: تاریخ , ,
:: برچسب‌ها: آلمان , فرانسه , جنگ , جهانی , انگلیس , هیتلر , نقشه , هواپیما ,

صفحه قبل 1 صفحه بعد

به وبلاگ من خوش آمدید

RSS

Powered By
loxblog.Com